المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لماذا يحرم على الحاج لبس المخيط Why is it haraam for the pilgrim to wear sewn gar


أم أبي التراب
10-06-2011, 01:00 AM
هل يجوز للمحرم أن يلبس الحزام الطبي؟


Is it permissible for the muhrim to wear a surgical truss?


ما حكم استعمال الحزام الطبي وذلك أثناء الطواف ، فبعض الناس لا يمكنه التحرك والمشي بدونه وهذا الحزام مخيط ، فهل يجوز له أن يستخدم ذلك الحزام في الحج ؟




الحمد لله
"نعم ؛ يجوز أن يستخدم الإنسان الحزام في الحج وفي العمرة أيضاً ولو كان مخيطاً . ويجب أن نعلم أن قول العلماء – رحمهم الله - : يحرم على الرجل لبس المخيط . أن مرادهم لبس القميص والسراويل وما أشبهه ، فلهذا يجب أن نفهم كلام العلماء على ما أرادوه ، ثم هذه العبارة : (لبس المخيط) ليست مأثورة عن النبي صلى الله عليه وسلم ، وقد قيل : إن أول من قال بها أحد فقهاء التابعين إبراهيم النخعي رضي الله عنه وأما النبي صلى الله عليه وسلم فلم يقل للأمة لا تلبسوا المخيط . بل سئل : ما يلبس المحرم ؟ قال : (لا يلبس القميص ولا السراويل ، ولا العمائم ولا البرانس ولا الخفاف) ولم يذكر لفظ المخيط إطلاقاً ، فيجب أن نفهم النصوص على ما أرادها المتكلم" انتهى .
"مجموع فتاوى ابن عثيمين" (22/ 140) .



الإسلام سؤال وجواب
هنا (http://islamqa.com/ar/ref/106561)
___________________


Is it permissible for the muhrim to wear a surgical truss?

What is the ruling on using a surgical truss during tawaaf? Some people cannot move or walk without it, and this truss or belt is stitched. Is it permissible to use this truss during Hajj?.
Praise be to Allaah.
Yes, it is permissible to use a truss during Hajj and also during ‘Umrah, even if it is stitched. It should be noted that when the scholars (may Allah have mercy on them) said it is haraam for a man to wear “stitched” garments (in ihram), what they meant was shirts or chemises, pants and the like. Hence we have to understand the words of the scholars as they meant them. Moreover, this phrase, “stitched garments” is not narrated from the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him). It was said that the first one to use this phrase was one of the fuqaha’ of the Taabi‘een, Ibraaheem an-Nakha ‘i (may Allah be pleased with him). The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) did not tell the ummah not to wear stitched garments; rather he was asked: What should the muhrim wear? And he said: “He should not wear a chemise, pants, a head covering, a burnoose or khufoof (any footwear that reach above the ankle).” He did not use the word “stitched” at all. So we have to understand the texts as the speaker intended. End quote.

Majmoo‘ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 22/140.


HERE (http://islamqa.com/en/ref/106561)


*************************************

لماذا يحرم على الحاج لبس المخيط
Why is it haraam for the pilgrim to wear sewn garments


لماذا حرم الله على الحجاج لبس المخيط ، وما الحكمة من ذلك ؟.

الحمد لله
أولاً: فرض الله الحج على من استطاع إليه سبيلاً من المكلفين، مرة في العمر، وجعله ركناً من أركان الإسلام، لما هو معلوم من الدين بالضرورة، فعلى المسلم أن يؤدي ما فرضه الله عليه؛ إرضاءً لله وامتثالاً لأمره، رجاءَ ثوابه وخوف عقابه، مع الثقة بأن الله تعالى حكيم في تشريعه وجميع أفعاله، رحيم بعباده، فلا يشرع لهم إلا ما فيه مصلحتهم وما يعود عليهم بالنفع العميم في الدنيا والآخرة، فإلى ربنا الملك الحكيم سبحانه التشريع، وعلى العبد الامتثال مع التسليم.
ثانياً : لمشروعية التجرد من المخيط في الحج والعمرة حكم كثيرة منها: تذكر أحوال الناس يوم البعث، فإنهم يبعثون يوم القيامة حفاة عراة ثم يكسون، وفي تذكر أحوال الآخرة عظة وعبرة، ومنها: إخضاع النفس، وإشعارها بوجوب التواضع، وتطهيرها من درن الكبرياء، ومنها إشعار النفس بمبدأ التقارب والمساواة والتقشف، والبعد عن الترف الممقوت، ومواساة الفقراء والمساكين... إلى غير ذلك من مقاصد الحج على الكيفية التي شرعها الله وبينها رسوله صلى الله عليه وسلم .
وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم .
اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء (فتاوى اللجنة 11/179)
( * تنبيه : ليس المراد بالمخيط ما كان فيه خيوط ، بل المراد بالمخيط هو ما فُصِّل على أعضاء الجسم كالجاكيت – المفصل على اليدين والصدر – والسروال – المفصل على الرجلين – والخفين – المفصل على القدمين – والقفازين للمرأة – المفصل على الكفين - ، وبناءً عليه فيجوز لبس الساعة التي فيها خيوط ، والحذاء الذي فيه خيوط ، والحزام الذي فيه خيوط ... الخ ).

الإسلام سؤال وجواب
الشيخ محمد صالح المنجد
هنا (http://www.islam-qa.com/ar/ref/20501/%D8%B1%D9%83%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AC%20%D 9%88%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A9)
*******************

Why is it haraam for the pilgrim to wear sewn garments?



Why has Allaah forbidden the pilgrims to wear sewn garments, and what is the reason behind that?
Praise be to Allaah.


Firstly: Allaah has enjoined Hajj once in a lifetime for those who are accountable and who are able to do it and have the means, and He has made it one of the pillars of Islam, as is well-known in Islam. So the Muslim has to do that which Allaah has enjoined upon him, to please Allaah and obey His command, hoping for His reward and fearing His punishment, whilst trusting that Allaah is Wise in His laws and in all that He does, and that He is Merciful towards His slaves, so that He would not prescribe for them anything but that which is in their best interests and which will be of great benefit to them in this world and in the Hereafter. It is for our Lord, the Sovereign, the All-Wise, to issue laws, and it is for His slaves to obey and submit.


Secondly: there are many reasons why it is prescribed for us to avoid sewn garments during Hajj and ‘Umrah. For example: to remind us of how people will be on the Day of Resurrection, for they will be resurrected barefoot and naked, then they will be clothed. Reminding ourselves of how things will be on the Day of Resurrection teaches us an important lesson. It also makes us humble and makes us feel that we are obliged to submit and cleanse ourselves of arrogance. And it reminds us of the principles of rapprochement, equality and asceticism, and of keeping away from the luxurious life which is condemned, and it makes us feel empathy for the poor and needy… and there are other aims behind doing Hajj in the manner prescribed by Allaah and explained by His Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him).


And Allaah is the Source of strength. May Allaah send blessings and peace upon our Prophet Muhammad and His family and companions.


Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas, Fataawa al-Lajnah, 11/179
(* Note: What is meant by sewn garments is not those which are stitched, rather it means those which are fitted to parts of the body, such as jackets which are fitted to the arms and chest, or pants which are fitted to the legs, or leather slippers (khuffayn) which are fitted to the feet, or gloves which are fitted to the hands. On that basis it is permitted to wear a watch which has stitching on the strap, or shoes on which there is stitching, or a belt in which there is stitching, and so on).


Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
here (http://www.islam-qa.com/en/ref/20501)


هنا (http://mltaka.blogspot.com/2011/10/blog-post_7265.html)

هند
10-07-2011, 10:44 AM
جزاكِ الله خيراً معلمتنا الحبيبتة

أم حذيفة
10-12-2011, 10:57 PM
أستاذتي الغالية
جزاكم الله خيرا

عائشة
10-13-2011, 11:21 PM
أستاذتنا الغالية
أثابكم الله
وجزاكم خير الجزاء
http://www.ahl-alsonah.com/up/upfiles/zsr61350.gif